Motormeuk


Filmpje: Hoogste bergpas van de wereld 5600m Khardung pas Himalaya

De hoogste pas (5603mtr) die we tijdens onze Himalaya roadtrip hebben gereden. De weg is prachtig maar de rit er naar toe door de hoge Himalaya en het boeddhistische Ladakh zijn naar mijn mening zelfs nog mooier.

In de komende Motoplus staat een verhaal over bijna dezelfde reis met daarbij een aanbieding voor 2015. Ik mag de reis dan namelijk nog een keer doen als begeleider en mag dan 100 euro korting geven. Mocht je interesse hebben: http://www.Lifeisjoy.nl

Facebook:
https://www.facebook.com/Lifeisjoy.nl
https://www.facebook.com/Lifeisjoy.web
Delen

10 Reacties

Door slonzebons Motorstek profiel op donderdag 13 november 2014 om 19:58

Gebruikers afbeelding van slonzebons
Sprakeloos ... zo mooi. Misschien moest ik maar eens gaan sparen om volgend jaar mee te kunnen. Zo mooi ja ...

BTW, Wat is dat op 2:09 en je gezondheid die in gevaar kan komen over een hallef uurtje?

Door Burning Rubber Motorstek profiel op vrijdag 14 november 2014 om 00:01

Gebruikers afbeelding van Burning Rubber
Ijle lucht he. :) Stuk minder zuurstof per teug adem en dan worden dingen wat moeilijker. :P

Door lifeisjoy op vrijdag 14 november 2014 om 10:12

Gebruikers afbeelding van lifeisjoy
Op 5600 meter krijg je ongeveer nog 50% zuurstof binnen.
Doordat we al een paar dagen op hoogte aan het rijden waren, had ons lichaam al extra rode bloed lichaampjes gemaakt, waardoor zuurstof beter wordt opgenomen. Desondanks wil je na een half uurtje graag naar beneden. Leuke is dat je tijdens de afdaling jezelf direct beter voelt worden en ook de motor steeds mooier gaat lopen.

Door BurgerKing op vrijdag 14 november 2014 om 11:07

Hoogste bergpas volgens het Indiaase toeristen bureau ;)

Vorig jaar zelfde ritje gedaan, GPS gaf een hoogte aan van ongeveer 5360m.
Maar wel heel erg mooi :Y :)

Reactie gewijzigd door BurgerKing op vrijdag 14 november 2014 om 11:09


Door slonzebons Motorstek profiel op vrijdag 14 november 2014 om 21:31

Gebruikers afbeelding van slonzebons
citaat: Burning Rubber schreef op vrijdag 14 november 2014 00:01:

Ijle lucht he. :) Stuk minder zuurstof per teug adem en dan worden dingen wat moeilijker. :P



citaat: lifeisjoy schreef op vrijdag 14 november 2014 10:12:

Op 5600 meter krijg je ongeveer nog 50% zuurstof binnen.
Doordat we al een paar dagen op hoogte aan het rijden waren, had ons lichaam al extra rode bloed lichaampjes gemaakt, waardoor zuurstof beter wordt opgenomen. Desondanks wil je na een half uurtje graag naar beneden. Leuke is dat je tijdens de afdaling jezelf direct beter voelt worden en ook de motor steeds mooier gaat lopen.


Ah, dus toch, dabedoeldehunnie ... dank voor de dinges.
Ik ga volgend jaar niet mee; ik heb alle zuurstofopname nodig om überhaupt overeind te blijven. -O-

Door FalcoBas op zaterdag 15 november 2014 om 11:43

Gebruikers afbeelding van FalcoBas
Brings back memories. In '95 trip gemaakt door Ladakh en Zanskar. Ook dagje op de motor vanuit Leh naar Thikse en Hemis. Maar de Enfields van toen hadden nog omgekeerde schakeling (1 naar boven, rest naar beneden) en schakelpedaal zat rechts, voetrem links. Ik had toen net 2 weken m'n rjbewijs. *D

Door lifeisjoy op zondag 16 november 2014 om 09:32

Gebruikers afbeelding van lifeisjoy
We zijn verwend. Onze fietsen waren redelijk nieuw (2012) en hadden schakelpedaal lekker gewoon links zitten. Ook hadden we de luxe van een volgauto met 2 monteurs en een complete reserve Enfield.

Door Richard K. Motorstek profiel op zondag 16 november 2014 om 14:02

Gebruikers afbeelding van Richard K.
Het is niet vanzelfsprekend dat zo'n toer goed gaat.

Niet iedereen kan in korte tijd zoveel bloedlichaampjes aanmaken om een paar dagen op zo'n grote hoogte rond te rijden.

ik heb in 2010 zo'n tocht gedaan, maar ik heb het daar niet gered.

Onze tocht van Lhasa (Tibet) naar Katmandu (Nepal) hebben we moeten afbreken na zo'n 5 dagen. Ik ben toen eerst 4 dagen in Lhasa in het ziekenhuis terecht gekomen op de afdeling voor "high altitude diseases", (had door 5 dagen hoogteziekte zwaar longoedeem gekregen, was redelijk kantje boord)
Van Lhasa daarna afgedaald naar Shendu in China, en na nog 3 dagen eindelijk naar huis.

Himalaya & sfeer daar is wel adembenemend mooi! Zou graag terug willen, maar dan moet ik rekenen met 3 maanden acclimatiseren...

Door lifeisjoy op zondag 16 november 2014 om 16:34

Gebruikers afbeelding van lifeisjoy
Maanden hebben we (helaas) niet, maar dankzij inmiddels 10 jaar ervaring op deze reis, is de indeling wel zo opgebouwd dat we geleidelijk stijgen en voldoende rustdagen hebben. Pas op dag 10 beklimmen we de Khardung en slapen daarna weer relatief laag (3500 meter).

Door Richard K. Motorstek profiel op zondag 16 november 2014 om 23:48

Gebruikers afbeelding van Richard K.
Mja ...

Let wel: symptomen van hoogteziekte worden vaak door reisleiders niet onderkend.

Meestal wordt bij hoogteziekte gedacht aan hoofdpijn etc.

Maar zuurstofgebrek kent nog meer symptomen. Ik had geen hoofdpijn, nooit gehad daar. Maar ik moest constant hoesten en kuchen. Ik dacht dat dat kwam door de stof en de droge lucht. Het was daar erg droog en stoffig.

Maar achteraf bleek dat Lhasa (3400m) voor mij vanaf het begin al te hoog was :(

Hoesten en kuchen op die hoogte is een reflex van je lichaam op zuurstofgebrek, omdat je lichaam reageert op een (vermoedelijke) obstructie in de luchtwegen...

Dat weten maar weinig reisleiders is mijn ervaring ;)

De deskundige artsen in het ziekenhuis in Lhasa schatten in dat ik zo'n 2 maanden nodig had om op hoogte van Lhasa te acclimatiseren. En voor hogere hoogte had ik meer tijd nodig. Nou ja zoveel vakantie had ik niet ...

Ik raad iedereen aan die op de hoogte van de himalaya een toer willen maken eerst bv es naar de Col d'agnel te rijden, die pas tussen Fr en Ita is 2744 m.

Als je daar nog normaal kunt ademen (ik kan dat niet, ik krijg daar al last van hoesten en kuchen wegens zuurstofgebrek '( ), dan is de kans dat je je kunt aanpassen aan de hoogte van Lhasa natuurljk groter. Scheelt je een hoop kosten aan een dure reis :+








© 2007-2018 Motormeuk - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motormeuk maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.