Motormeuk


Nieuws: Waarom is John McGuinness zo snel?

Waarom is en blijft John ”Morecambe Missile” McGuinnes zo snel? Het tech-bedrijf EMC is een onderzoek gestart naar het hoe en waarom van het motorracen en niemand minder dan de drieëntwintigvoudige TT winnaar McGuinnes is hun proefpersoon.

http://www.motormeuk.nl/download_file/5638/d72557c03c1c493bdb4755c4486453df/medium
John McGuinness in het laboratorium


Het racepak en de motor van McGuinnes werden uitgerust met sensoren om 20 verschillende aspecten van het motorrijden te kunnen meten. Zo werden biometrische en mechanische data verkregen die vervolgens geanalyseerd werden om een antwoord te kunnen verkrijgen op bovenstaande vraag.

De eerste test vond plaats op het Spaanse circuit van Monteblanco en om de data van John te kunnen vergelijken werd er een tweede rijder uitgenodigd in de persoon van MCN’s Adam Child. Doel van dit vergelijk was uiteraard om in te kunnen zien waarom een rijder als McGuinnes zo veel sneller is dan een normale sterveling als MCN’s hoofdredacteur.

Wat meteen na deze testdag opviel was dat de TT kampioen zoals verwacht niet alleen veel sneller is dan de Britse redacteur, maar ook veel consistenter op alle punten. McGuinnes reageert met andere woorden elke ronde op elk punt hetzelfde, terwijl Child ronde na ronde juist veel verschillen liet zien in zijn rijstijl. Daarnaast liet de hartslagmeter zien dat de TT kampioen met een gemiddelde hartslag van 140 slagen p.m. een stuk meer ontspannen was dan Child die zijn hart opjoeg naar 170 slagen p.m.

De gemeten data werd vervolgens gedeeld in een crowd van wetenschappers die via een wedstrijd werden uitgedaagd om deze data te analyseren. De uitkomst van deze analyses zijn op z’n minst interessant te noemen. Zo liet één onderzoek zien dat factoren als lichaamspositie op de motor en positie van de motor op het circuit relatief zwaarder wegen dan mechanische variabelen in het behalen van een snellere tijd. Een andere wetenschapper toonde aan dat de snelle rijder (MCGuinnes) in krappe, langzame, bochten een hogere hellingshoek behaalde en in wijde, snelle, bochten juist minder hellingshoek nodig had dan de langzamere rijder (Child).

De volgende stap was het meten van de input van mens en machine gedurende een race tijdens de TT op de Ilse of Man. De gegevens van de nog maar onlangs gereden race worden momenteel weer door dezelfde crowd geanalyseerd. De uitkomsten hiervan zijn nog niet bekend, maar zijn binnenkort te vinden op de website van EMC via deze link. De moeite van het bezoeken waard.
Delen

16 Reacties

Door Jan ARTC132 Motorstek profiel op Thursday 18 June 2015 om 13:55

Gebruikers afbeelding van Jan ARTC132
Dus de conclusie is eigenlijk dat hij sneller is omdat hij beter kan rijden... verrassend zeg!

Door UX-man op Thursday 18 June 2015 om 15:17

Gebruikers afbeelding van UX-man
Leuk stukje, jammer dat jullie geen foto van John hebben geplaatst, maar van Adam Child. Mc Guinness rijdt met Shoei en niet met Arai.

Door wokkelz op Thursday 18 June 2015 om 15:22

Gebruikers afbeelding van wokkelz
Maar waarom is McGuinnes één van de snelste op de weg circuits en niet op de race circuits? Oftewel waarom is hij geen volwaardig MotoGP coureur geweest?

Door Motormeuk op Thursday 18 June 2015 om 16:22

citaat: UX-man schreef op donderdag 18 juni 2015 15:17:

Leuk stukje, jammer dat jullie geen foto van John hebben geplaatst, maar van Adam Child. Mc Guinness rijdt met Shoei en niet met Arai.
Oeps, goed opgemerkt. Vriendelijk bedankt! En aangepast.

Door The Screaming Chief Motorstek profiel op Thursday 18 June 2015 om 17:24

Gebruikers afbeelding van The Screaming Chief
citaat: wokkelz schreef op donderdag 18 juni 2015 15:22:

Maar waarom is McGuinnes één van de snelste op de weg circuits en niet op de race circuits? Oftewel waarom is hij geen volwaardig MotoGP coureur geweest?


omdat Mc Guiness een straatracer is en geen circuitracer.

deze quote is ook maar een aanname van de auteur van deze tekst
citaat:
Wat meteen na deze testdag opviel was dat de TT kampioen zoals verwacht niet alleen veel sneller is dan de Britse redacteur, maar ook veel consistenter op alle punten. McGuinnes reageert met andere woorden elke ronde op elk punt hetzelfde, terwijl Child ronde na ronde juist veel verschillen liet zien in zijn rijstijl.


Child is misschien nog wel veel inconsistenter dan Mc Guiness ;)

Reactie gewijzigd door The Screaming Chief op Thursday 18 June 2015 om 17:35


Door wouter359 op Friday 19 June 2015 om 17:23

Jammer dat sommige een bril nodig hebben ,want hij draagt zeker een shoei helm

Door Motormeuk op Friday 19 June 2015 om 17:43

Klopt, maar dat is de aangepaste foto, eerst stond deze foto er: http://www.motormeuk.nl/d...db255bc4fb1cc0ecdbcf81b5a :)

Door garret1410 op Friday 19 June 2015 om 18:02

citaat: wokkelz schreef op donderdag 18 juni 2015 15:22:

Maar waarom is McGuinnes één van de snelste op de weg circuits en niet op de race circuits? Oftewel waarom is hij geen volwaardig MotoGP coureur geweest?


Waarom wint een wedstrijd schaatser de elfstedentocht niet en andersom.

Het is gewoon anders net als met vele sporten.

Door [email protected] gek Motorstek profiel op Friday 19 June 2015 om 19:37

denk dat de grootst bepalende factor de veeeeel grotere ballen zijn, lef maakt ook veel goed

Door RetepV op Friday 19 June 2015 om 19:58

Gebruikers afbeelding van RetepV
Op een stratencircuit geldt dat je gemiddelde snelheid omgekeerd evenredig is met het gewicht van je ballen. :+

Op het gewone circuit is techniek belangrijker: hoe stabiel je de motor kan houden bij het verzitten, enzo.

Reactie gewijzigd door RetepV op Friday 19 June 2015 om 19:59


Door rocketheo op Friday 19 June 2015 om 21:16

Gebruikers afbeelding van rocketheo
John wie?

Oh, straten "circuit".
Zo als Freddie al song, who wants to live forever.
de Britse redacteur denkt wat meer na over "leven".

Door insulani op Friday 19 June 2015 om 22:45

ken je ze ?

citaat: rocketheo schreef op vrijdag 19 juni 2015 21:16:

John wie?

Oh, straten "circuit".
Zo als Freddie al song, who wants to live forever.
de Britse redacteur denkt wat meer na over "leven".


Door The Screaming Chief Motorstek profiel op Saturday 20 June 2015 om 08:46

Gebruikers afbeelding van The Screaming Chief
citaat: [email protected] gek schreef op vrijdag 19 juni 2015 19:37:

denk dat de grootst bepalende factor de veeeeel grotere ballen zijn, lef maakt ook veel goed


dat denk ik dus ook en ze mogen mij wel eens gaan vertellen met welke sensor ze dit denken te gaan meten

Door The Screaming Chief Motorstek profiel op Saturday 20 June 2015 om 08:48

Gebruikers afbeelding van The Screaming Chief
citaat: RetepV schreef op vrijdag 19 juni 2015 19:58:

Op een stratencircuit geldt dat je gemiddelde snelheid omgekeerd evenredig is met het gewicht van je ballen. :+

Op het gewone circuit is techniek belangrijker: hoe stabiel je de motor kan houden bij het verzitten, enzo.


een straatracer rijdt op lef een circuitracer op referentiepunten, maar dat is een conclusie, je kan dat meten op een circuit, maar niet op een stratenparcours. want je krijgt een goede straatracer nooit zo gek om hard te gaan op de openbare weg ( Josh Brookes misschien als uitzondering)

Door rocketheo op Saturday 20 June 2015 om 11:41

Gebruikers afbeelding van rocketheo
citaat: The Screaming Chief schreef op zaterdag 20 juni 2015 08:48:

[...]


een straatracer rijdt op lef een circuitracer op referentiepunten, maar dat is een conclusie, je kan dat meten op een circuit, maar niet op een stratenparcours. want je krijgt een goede straatracer nooit zo gek om hard te gaan op de openbare weg ( Josh Brookes misschien als uitzondering)


zal het niet eerst gewoon een IQ test zijn?

Door The Screaming Chief Motorstek profiel op Monday 22 June 2015 om 11:07

Gebruikers afbeelding van The Screaming Chief
nope, die jongens zijn echt niet dom

Ze zoeken gewoon een beetje meer spanning dan de meesten van ons ;)

Guy Martin zei eens" het feit dat iedere fout dodelijk kan zijn maakt het juist zo spannend, circuit rijden is saai


© 2007-2019 Motormeuk - Powered by Motor-Forum.nl - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motormeuk maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.